" پایگاه آموزشی MRA EDU "

آموزش + آزمایش + مجله و نشریات + مقاله و مطالب علمی + دانلود کتاب + آموزش و وسایل دبیری

" پایگاه آموزشی MRA EDU "

آموزش + آزمایش + مجله و نشریات + مقاله و مطالب علمی + دانلود کتاب + آموزش و وسایل دبیری

شما از این سایت می توانید به راحتی و رایگان بهره ببرید /
دانلود کتاب های علمی و آموزشی و فرهنگی و هنری و دینی و مذهبی و... /
دانلود نشریه و مقاله و مجله و... /
استفاده از مطالب آموزشی دبیرستان و دانشگاه در درس های فیزیک و ریاضی و زبان و.../
دانلود و مشاهده فیلم های آزمایش های فیزیکی /
استفاده از مطالب آموزشی و منابع و وسایل لازم برای تدریس و دبیری/
***توجه***
" هر گونه کپی برداری از محتویات سایت MRA EDU بدون ذکر منبع و لینک منبع حرام می باشد "

هارد دیسک HDD بخریم یا SSD؟ کدام‌یک بهتر هستند!

چهارشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۳، ۰۵:۳۰ ب.ظ
Instagram

هارد دیسک HDD بخریم یا SSD؟ کدام‌یک بهتر هستند!



تا امروز، خریداران کامپیوتر برای انتخاب منبع ذخیر‌ه‌سازی فایل‌های خود در لپ‌تاپ یا دسکتاپ، انتخاب محدودی داشتند. اگر شما یک اولترابوک خریداری کرده باشید، به احتمال زیاد یک SSD به عنوان درایو اولیه روی آن قرار داده شده است. حالا شما حق انتخاب بیش‌تری دارید. شما می‌توانید HHD ،SSD و یا به طور همزمان هر دو را برای سیستم خود به کار بگیرید. در ادامه شما را با مزیت‌ها و معایب هر دو نوع منبع ذخیره‌سازی آشنا خواهیم کرد.

هارد دیسک‌های چرخشی قدیمی یا HDD، یک منبع ذخیره‌سازی غیر‌فرار کامپیوتر هستند. به این معنی که اطلاعات آن مثل حافظه RAM با خاموش شدن سیستم پاک نمی‌شود.

هارد درایو‌ها، صفحاتی فلزی هستند که با روکشی مغناطیسی پوشیده شده‌اند. این پوشش، اطلاعات شما را ذخیره می‌کند. چه این اطلاعات شامل گزارش وضعیت آب و هوای قرن گذشته و یا کپی دیجیتال فیلم جنگ ستارگان و یا یک کلکسیون موسیقی باشد، این اطلاعات روی این این پوشش ذخیره می‌شوند. با چرخش صفحات هارد، هد هارد که وظیفه خواندن و نوشتن را به عهده دارد، به اطلاعات این صفحه دسترسی پیدا می‌کند.

در طرف دیگر، SSD هم بیشتر عملکرد HDD را دارد (مثل ذخیره اطلاعات زمانی که سیستم شما خاموش است یا بوت می شود)، اما به جای استفاده از پوشش مغناطیسی روی صفحات، اطلاعات روی چیپ‌های فلش مموری که به شکل به هم پیوسته هستند، ذخیره می‌شود. این چیپ‌ها می‌توانند به شکل دایمی روی مادربرد نصب شوند (مثل برخی لپ‌تاپ‌ها و اولترابوک‌ها)، یا به صورت کارت‌های PCI/PCIe (روی دستگاه‌های قدرتمند جدید) و یا به شکل یک جعبه که هم اندازه و هم شکل هارد دیسک‌های معمولی کامپیوتر است، باشند. این چیپ‌های فلش مموری با فلش مموری‌های USB درایو‌های ما در نوع و سرعت، متفاوت هستند. فلش مموری‌ها در SSD به نسبت مموری‌های USB، سریع‌تر و قابل اطمینان‌تر هستند و البته با میزان حجم برابر، گران‌تر هم هستند.

مزیت‌ها و معایب

حال که با کلیت این نوع درایو‌ها آشنا شدیم، بهتر است به ویژگی‌ها و معایب هر یک بپردازیم تا ببینیم، واقعا کدام یک را بر دیگری ترجیح می‌دهیم.

قیمت

اگر نسبت تومان به گیگابایت را بسنجیم، SSD بسیار گران از آب در می‌آید. به عنوان مثال قیمت یک SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت، به طور متوسط یک میلیون و پانصد هزارتومان است، ولی هارد HHD با ظرفیت مشابه با قیمت صد و سی هزار تومان خریداری می شود. البته این تفاوت قیمت در ظرفیت‌های مختلف، کمی متفاوت است ولی به طور کلی SSD ها بسیار گران‌تر تمام می‌شوند.

ظرفیت

یونیت‌های SSD تا یک ترابایت هم موجود هستند، ولی کمتر پیدا می‌شوند، چون بسیار گران هستند. شما بیشتر با ظرفیت‌های ۱۲۸ تا ۵۰۰ گیگابایت در سیستم‌های مختلف مواجه می‌شوید. در حالی که در مورد هاردهای معمولی، ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت به عنوان ظرفیت پایه در سال ۲۰۱۴ شناخته می‌شوند و استفاده کنندگان از ابزارهای چندرسانه‌ای به ظرفیت‌های بالاتر ۱ تا ۴ ترابایت، نیازمند هستند.

سرعت

این قسمتی است که SSD می‌درخشد. سیستمی که با SSD مجهز شده است، درکمتر از یک دقیقه به راحتی بوت می‌شود. یک هارد درایو معمولی به زمان برای افزایش سرعت و انجام عملیات نیازمند است و با سرعت کمتری نسبت به SSD، به عملیات خود ادامه می‌دهد. سیستمی که به SSD مجهز است سریع‌تر بوت می‌شود، اپلیکیشن‌ها را سریع‌تر باز می‌کند و به طور کلی کارایی بالاتری دارد.

Fragmentation یا تکه تکه شدن اطلاعات

به دلیل ساختار دوار سطوح HDD، این نوع هارد بهترین عملکرد خود را هنگامی که با فایل‌های حجم بالا که در بلوک‌های مجاور در هارد دیسک ذخیره می‌شوند، از خود نشان می‌دهد. چون هد درایو می‌تواند عمل خواندن را تنها با یک حرکت از ابتدا تا انتها به پایان برساند. پس از مدتی، فایل‌های بزرگ در سطح هارد پراکنده می‌شوند و باعث Fragment یا تکه تکه شدن اطلاعات در هارد می‌شوند، در نتیجه زمان دسترسی به اطلاعات افزایش پیدا می‌کند. درایو SSD توجهی به محل ذخیره شدن اطلاعات در چیپ ندارد، چون هد فیزیکی برای خواندن اطلاعات ندارد و بسیار سریع‌تر عمل می‌کند.

ماندگاری

درایو SSD بخش متحرک ندارد و در صورتی که لپ‌تاپ شما از دستتان رها شود و یا پی‌سی شما دچار ضربه شدید شود، اطلاعات شما را بهتر از HDD نگهداری می‌کند، به ویژه زمانی که هارد شما مشغول به کار است، زیرا هد دستگاه روی صفحه قرار دارد.

شکل فیزیکی هارد

به دلیل این‌که هارد دیسک‌ها برای کار، به صفحات دوار نیازمند هستند، برای تولید اندازه‌های کوچک‌تر آن‌ها، محدودیت وجود دارد. SSDها محدودیتی از نظر اندازه فیزکی ندارند. در حال حاضر SSDهای ۲.۵ اینچی در لپ‌تاپ‌ها قرار دارند، ولی این یک محدودیت نیست و با کمتر شدن ضخامت لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های جدید، می‌توانند خود را با شرایط سازگار کنند.

سروصدا

حتی آرام‌ترین هارد دیسک‌ها هم به دلیل چرخش درایو یا بازوی خواندن دستگاه که به سمت جلو و عقب حرکت می‌کند، از خود کمی صدا و نویز منتشر می‌کنند، به ویژه زمانی که داخل یک کیس آهنی نصب شده باشند. SSDها با توجه به این‌که فیزیکی عمل نمی‌کنند، کاملا بدون صدا هستند.

نتیجه‌گیری

HHDها برنده رقابت قیمت و ظرفیت هستند، ولی در همه فاکتور‌های دیگر نظیر سرعت، حجم، سایز و نویز این SSDها هستند که گوی رقابت را می‌ربایند.




موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۰۴
محمدرضا عادل خانی

هارد sdd بهتر است یا hdd

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی